Angielska wersja strony

HUŚTAWKI, RÓWNOWAŻNIE, KOŁYSKI…

Ogród Doświadczeń – to właśnie w nim odbyły się nasze kolejne sobotnie spotkania z przyrodą. Grupa uczniów klas 4-6 badała na własne oczy i na własnej skórze, jakie zjawiska fizyczne towarzyszą nam niemal każdego dnia testując różne urządzenia i maszyny. Zaczęliśmy od zjawisk optycznych, takich, jak rozszczepienie światła w pryzmacie, jak nasze oko postrzega głębię, dlaczego przy szybkim wirowaniu czarno-białych tarcz, wydaję nam się, jakbyśmy widzieli kolorowe smugi, a także jak działa peryskop i czym w ogóle są polaryzatory. Następnie przeszliśmy na stanowisko z akustyką, gdzie mogliśmy wytworzyć w różnych urządzeniach falę stojącą, wprawić w drgania powietrze i poczuć to na własnej skórze, a także porozmawiać przez podziemną rurę. Na kolejnych stanowiskach naszą siłę przeciwstawialiśmy sile tarcia, nauczyliśmy się odczytywać godzinę z zegara słonecznego, dowiedzieliśmy się, czym jest kołyska Newtona i równia Galileusza. Udało nam się – dzięki sprytnej pracy zespołowej – ustawić dużą platformę równowagową poziomo względem podłoża, odpowiednio balansując ciałem i zajmując odpowiednie pozycje 6 uczniów utrzymało idealną równowagę. Poznaliśmy, na jakiej zasadzie działają sprzężone ze sobą dwie huśtawki, próbowaliśmy rozdzielić złączone ze sobą półkule magdeburskie, a w urządzeniach z cieczami „wytwarzaliśmy” siłę odśrodkową oraz czym jest nurek Kartezjusza. Po zapoznaniu się ze wszystkimi urządzeniami i działającymi w nich prawami fizyki, uczniowie otrzymali zadanie – wykorzystując swoją spostrzegawczość, spryt i wiedzę musieli znaleźć odpowiedzi do kilkunastu pytań, które ukryte były w różnych miejscach w ogrodzie. Najlepiej i najszybciej spisała się grupa chłopców z klasy 5-tej. Na koniec naszej wycieczki najodważniejsza grupa „śmiałków” zmierzyła się z żyroskopem, przeciwstawiając się sile grawitacji i przeciążeniom, chcąc poczuć się, choć przez chwilę, jak pilot i astronauta na ćwiczeniach 🙂

 

Email
Facebook
Twitter