Angielska wersja strony

„Orzeł czy reszka?” czyli o rachunku prawdopodobieństwa

Zainteresowani uczniowie naszego Liceum uczestniczyli zdalnie w wykładzie pt. „Orzeł czy reszka?” – przygotowanym przez dr Joannę Major oraz dr. Macieja Majora w ramach cyklicznych spotkań Krakowskiego Młodzieżowego Towarzystwa Przyjaciół Nauk i Sztuk. Wykład przeprowadzony w ciekawy sposób przybliżał zagadnienia z zakresu rachunku prawdopodobieństwa. Prowadzący wskazali dowody na istnienie hazardu w historii, jego współczesne przykłady, wskazali przykłady zdarzeń losowych, przyrządy losujące, w tym zastosowanie do losowania brył platońskich. Autorzy przypomnieli zasady opisywania doświadczeń losowych, wyjaśnili na przykładach pojęcia zdarzeń praktycznie niemożliwych, praktycznie pewnych, skojarzonych. W nawiązaniu do egzaminów testowych wykazali jak znikome szanse ma uczeń na uzyskanie pozytywnego wyniku bez uczenia się: jeśli test zawiera 4 pytania, z 6-cioma możliwymi wyborami, z których tylko jeden jest poprawny to prawdopodobieństwo „trafienia” w te odpowiedzi wynosi 0,00077, a więc jest praktycznie niemożliwe. Wspomnieli zastosowanie paradoksu Monty Halla w programach rozrywkowych z wysokimi nagrodami, gdzie wygrana zależna jest od przyjętej strategii – okazuje się, że dokonanie weryfikacji wyboru jest korzystniejsze! Nawiązali do „Gry Penneya” jako źródła kształtowania pojęć związanych z rachunkiem prawdopodobieństwa na przykładzie doświadczenia rzutu monetą nastawionego na uzyskanie oczekiwanego rezultatu. Na koniec zaproponowali wyścig z zastosowaniem dwukrotnego rzutu kostką do gry. Wierzymy, że wielu uczniów uczestniczących w wykładzie polubi rachunek prawdopodobieństwa.

Email
Facebook
Twitter