W KRAINIE CZARÓW I LEGEND ŚWIĘTOKRZYSKICH | Szkoła Podstawowa z Oddziałem Dwujęzycznym im. Piotra Michałowskiego | Kraków

Szkoła Podstawowa im. Piotra Michałowskiego w Krakowie

Kategorie

Archiwum aktualności

W KRAINIE CZARÓW I LEGEND ŚWIĘTOKRZYSKICH

19 Maj 2014 · admin

Województwo świętokrzyskie słynie z wielu pięknych przyrodniczo miejsc, tu odnajdziemy kolebkę polskiego przemysłu, a także wiele historycznych miejsc, o których mówią dzisiaj już tylko ruiny. Naszą zieloną szkołę rozpoczęliśmy od Chęcin – najpierw poznaliśmy tą małą miejscowość, jej historię i zobaczyliśmy ruiny zamku, nie mogliśmy niestety zobaczyć go od wewnątrz, gdyż są tam prowadzone prace remontowe. Następnie pojechaliśmy na warsztaty do Muzeum Wsi Kieleckiej, czyli do skansenu w Tokarni. Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy, jedna dowiedziała się, jak żyły dzieci w dawnej wsi, a druga poznała gry i zabawy ludowe.

Późnym popołudniem dojechaliśmy do Jodłowego Dworu, gdzie była nasza “baza”. Po obiedzie, rozpakowaniu w pokojach, uczniowie na zajęciach z nauczycielami uczyli się zasad savoir-vivre’u, przygotowywali legendy, a także uczyli się oznaczać florę i faunę pobliskiego parku narodowego na zajęciach terenowych z przyrody.

We wtorek wybraliśmy się na dłuższą wycieczkę, której celem było zdobycie najwyższego szczytu Gór Świętokrzyskich, czyli Łysicy (612 m n.p.m.). Wcześniej pani przewodnik oprowadziła nas po Św. Katarzynie i opowiedziała nam kilka świętokrzyskich legend, między innymi o źródełku Św. Franciszka. Wieczorem, po obiadokolacji, uczniowie każdej klasy przedstawiali we własnej interpretacji legendy, które wylosowali wcześniejszego dnia.

Środa była dniem pełnym zabaw w “Jura Parku”, mieszczącym się w Bałtowie. Czekało tu na dzieci bardzo dużo atrakcji, zaczęliśmy od zwiedzania dużego parku dinozaurów, które robiły niesamowite wrażenie swoimi rozmiarami i wyglądem, następnie uczestniczyliśmy w seansie kinowym 5D, gdzie poznaliśmy teorię, jak powstawało życie na Ziemi, a w Prehistorycznym Oceanarium w okularach 3D podziwialiśmy ogromne morskie potwory z ery mezozoicznej. Poza atrakcjami związanymi ze światem dinozaurów, zwiedziliśmy także zwierzyniec ze współczesnymi zwierzętami, które pochodzą z różnych zakątków świata. Oglądaliśmy je ze specjalnego autobusu, który przejeżdżał przez ogromne łąki i pastwiska, gdzie pasły i wylegiwały się m. in. antylopy, jelenie, egzotyczne bydło, strusie, dziki i wiele innych gatunków. W tzw. “Żydowskim Jarze” mieszczącym się niedaleko od parku, w lessowych wąwozach na uczniów czekała gra terenowa z różnymi zagadkami. Ale największą frajdę uczniom sprawiły zabawy w parku rozrywki z różnymi karuzelami, huśtawkami, kolejką, z których mogli korzystać według upodobań.

Drugi, co do wysokości szczyt Gór Świętokrzyskich – Łysa Góra (595 m n.p.m.), była celem naszej wycieczki w czwartek. Z platformy widokowej podziwialiśmy panoramę okolic i tutejsze, wyjątkowe w całej Polsce gołoborza. W interaktywnym muzeum Świętokrzyskiego Parku Narodowego poznaliśmy historię tego miejsca, jak zmieniało się ono na przestrzeni wieków, jakie zmiany spowodowała działalność człowieka i dlaczego ten obszar został objęty ochroną. Zobaczyliśmy również klasztor na Św. Krzyżu, po czym zeszliśmy do Nowej Słupi, do Centrum Kulturowo – Archeologicznego. Tutaj uczniowie na zajęciach warsztatowych nauczyli się lepić z gliny różne przedmioty, robić cegły i budować dawne piece – dymarki, służące do wytopu metali, a także wysłuchali porad zielarki, poznali pracę kowala i wielu innych dawnych zawodów.

Popołudniu, po posiłku i odpoczynku, na uczniów czekały jeszcze inne atrakcje, jak np. plac zabaw “Babyjagowo”, przedstawienia scenek dotyczących zasad kulturalnego zachowania i dobrych manier, które uczyli się z nauczycielami we wcześniejsze dni i na zakończenie dnia – ognisko z kiełbaskami.

Szkoła Podstawowa z Oddziałem Dwujęzycznym im. Piotra Michałowskiego TSSP

Inspektor Ochrony Danych Osobowych: Julia Szablowska
ochronadanych@tssp.krakow.pl

Galeria

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. Więcej informacji.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.