Beskid Niski i Magurski Park Narodowy | Szkoła Podstawowa z Oddziałem Dwujęzycznym im. Piotra Michałowskiego | Kraków

Szkoła Podstawowa im. Piotra Michałowskiego TSSP

Beskid Niski i Magurski Park Narodowy

Drugi wakacyjny wyjazd przyrodniczy to Beskid Niski i znajdujący się na jego terenie Magurski PN – spędziliśmy tutaj 5 dni (prawie całkowicie) z dala od cywilizacji. Codzienne wędrówki po lasach, łąkach i górkach, często poza zasięgiem sieci pozwoliły nam odpocząć od zgiełku zatłoczonego Krakowa.

W pierwszy dzień, zanim dotarliśmy do Huty Polańskiej, gdzie mieściło się nasze schronisko zatrzymaliśmy się w Skamieniałym Mieście w Ciężkowicach – tutaj dowiedzieliśmy się, co mówią legendy na temat tego miejsca, a co mówi nauka i mogliśmy powspinać się na różnokształtne skałki. Po południu dotarliśmy do naszego miejsca noclegowego i po obiadokolacji ruszyliśmy na Przełęcz Mazgalica, znajdującej się idealnie na granicy polsko-słowackiej.

We wtorek poznawanie parku narodowego rozpoczęliśmy od zajęć przy ośrodku edukacji Magurskiego PN, skąd następnie udaliśmy się na zajęcia terenowe na pobliską łąkę w Krempnej. Po nich zobaczyliśmy dwa filmy o parku i zwiedziliśmy ekspozycję muzeum przyrodniczego, a po obiedzie wybraliśmy się na samodzielny questing, w którym uczniowie podzieleni na grupy musieli odnaleźć konkretne miejsca i rozwiązać różne zagadki, aby na końcu odnaleźć „skarb”.

Trzeciego dnia nasze spotkania z przyrodą rozpoczęliśmy od zajęć w ośrodku edukacyjnym o orliku krzykliwym – symbolu MPN, a po nich ruszyliśmy na ścieżkę przyrodniczą „Kiczera”. Po obiedzie, po krótkim odpoczynku pojechaliśmy do Folusza, do Parku Rekreacji i Edukacji Ekologicznej, gdzie czekała na uczniów gra terenowa, ukryta w różnych punktach ścieżki dydaktycznej.

W czwartek zrobiliśmy pieszo najdłuższą trasę – 12 km, rozpoczynając ścieżką przyrodniczo-kulturową „Świerzowa Ruska” prowadzącą przez nieistniejącą już dziś wieś, z której następnie zeszliśmy na szlak, aby wejść na szczyt Magura (prawie najwyższy na Beskidzie Niskim), a zakończyliśmy naszą wędrówkę w Foluszu. Przejechaliśmy autokarem do Dukli na obiad, a po nim ruszyliśmy do Muzeum Historycznego, gdzie poznaliśmy historię terenu, na którym się znajdowaliśmy, jakie były prowadzone tu działania w czasie I i II wojny światowej.

W piątek nasze ostatnie spotkanie z przyrodą MPN odbyło się na ścieżce przyrodniczej „Folusz”, gdzie między innymi zobaczyliśmy i poznaliśmy historię „Diablego Kamienia” oraz niedużego, ale dość ciekawie umiejscowionego „Wodospadu Magurskiego”. Zakończyliśmy naszą przygodę z parkiem w ośrodku edukacyjnym, gdzie po odczytaniu uroczystej przysięgi i otrzymaniu odznaki od pracowników parku zostaliśmy Przyjaciółmi Magurskiego Parku Narodowego.

Po obiedzie, żegnając się z urokliwą Hutą Polańską, ruszyliśmy jeszcze na krótkie spotkanie z miejscowością uzdrowiskową, do  Iwonicza – Zdroju. Pan przewodnik poprowadził nas przez najciekawsze zakątki tego miasteczka i opowiedział jego historię, w pijalni wód leczniczych mogliśmy się dowiedzieć, jakie schorzenia można tu leczyć i spróbować różne rodzaje wód.

Poza aktywnym zwiedzaniem i poznawaniem przyrody był również czas na rekreację i odpoczynek, uczniowie grali w piłkę, budowali kamienne mosty na potoku, bawili się „w chowanego” i jeździli konno, co wieczór coś się działo… dzięki panu instruktorowi dzieciaki nauczyły się wiele o koniach, o podstawach jazdy konnej i o tym, jak należy się z tymi zwierzętami obchodzić, aby nas polubiły i wszystkim to sprawiało przyjemność.

Szkoła Podstawowa z Oddziałem Dwujęzycznym im. Piotra Michałowskiego TSSP

Inspektor Ochrony Danych Osobowych: Julia Szablowska
ochronadanych@tssp.krakow.pl

Galeria

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. Więcej informacji.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.