Angielska wersja strony

Przyroda i historia Wielkopolski

6 dni spędziliśmy w Wielkopolsce poznając jej uroki przyrodnicze i także nieco historii, która tu się działa dawno lub bardzo dawno temu. W pierwszy dzień naszego wyjazdu – w drodze do Puszczykowa, gdzie mieszkaliśmy – zatrzymaliśmy się w Gołuchowie, gdzie na terenie Ośrodka Kultury Leśnej czekał na nas quest – w pięknym parku, tutaj również mogliśmy zobaczyć w specjalnej zagrodzie zwierzęta dziko występujące w lasach Polski, jak np. daniele, żubry czy dziki.
Drugiego dnia w siedzibie Wielkopolskiego Parku Narodowego, w Centrum Edukacji Ekologicznej poznaliśmy krótką historię jego utworzenia i przyrodę, którą będziemy tutaj poznawać, a popołudniu wybraliśmy się do mieszczącego się w Puszczykowie muzeum znanego podróżnika i pisarza – Arkadego Fiedlera.
W środę pogoda niestety nam niego popsuła szyki i musieliśmy zmienić plany – wybraliśmy się na najwyższy punkt, czyli Osową Górę, skąd na wieży widokowej podziwialiśmy w deszczu panoramę okolicy, ale po południu pogoda znacznie się poprawiła i w Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie poznaliśmy historię rozwoju rolnictwa na terenie Polski, a także jak produkowano w dawnych czasach na masową skalę takie produkty, jak cukier, mąkę, olej czy przetwory owocowe. Na folwarku zobaczyliśmy i nawet mogliśmy dotknąć wiejskich zwierząt – owce, kozy, świnie, króliki, po czym udaliśmy na pobliską wieżę Bierbaumów, skąd rozpościera się widok, m.in. na Poznań.
W czwartek rozpoczęliśmy od Kórnika – questu w zamku-muzeum, a następnie przylegającym do niego arboretum, a po południu zajęcia przyrodnicze na ścieżce Osowa Góra – Jeziory, na terenie WPN, biegnącej wzdłuż najważniejszych przyrodniczo jezior – Kociołek i Góreckiego.
W dzień przedostatni naszego pobytu po śniadaniu pojechaliśmy do Rogalina, gdzie zwiedzanie zaczęliśmy od wyjątkowego kościoła razem z mauzoleum, a następnie poszliśmy do Pałacu rodziny Raczyńskich, zobaczyliśmy także gabinet londyński, galerię obrazów i w alei drzew – jedne z najstarszych dębów w Polsce: Lecha, Czecha i Rusa. Po obiedzie na zajęcia przyrodnicze poszliśmy na ścieżkę nadwarciańską, gdzie poznaliśmy faunę okolicznej rzeki, każdy z uczniów znalazł coś ciekawego, np. raka rzecznego, żyworódkę rzeczną, zatoczka rogowego, szczeżuję, pijawkę, kwadratnika, ważkę i jeszcze wiele innych zwierząt, które mogliśmy poznać z bliska.
A w piątek zanim ruszyliśmy w drogę powrotną do Krakowa, zwiedziliśmy jeszcze pobliski Poznań.